טרום גיל המעבר

איך עברנו במקפצה כל כך מהירה מאמהות צעירה לטרום גיל המעבר? הרי ממש הרגע ילדנו..איך הגענו כבר לשלב חדש, כזה שיטרוף וישנה את הכללים, את הגוף, את דרך החשיבה?

ומה זה בכלל טרום גיל המעבר?

טרום גיל המעבר מתבטא בירידה הורמונאלית הדרגתית, המתחילה בגיל 40 . זו, יכולה להביא לשינוי/אי סדירות במחזורי הווסת, קושי בויסות רגשי (כמו PMS - רק מתמשך..) קשיי זכרון, קשיי הרדמות, ירידה בחשק מיני, דכדוך ועוד. אך היא גם מתאפיינת בחישוב מסלול מחדש, התארגנות פנימית חדשה, השלה של מסכות וראייה חדה יותר של המציאות. למרות יחסי הציבור הגרועים לו זכה גיל המעבר,  זוהי ירידת הורמונים לשם עלייה. הזדמנות לנקיון השפעות חיצוניות וגילוי פנימי של חלקים אשר היו עד עכשיו מאחורי הקלעים.

הרפואה המערבית השקיעה עד כה אחוז קטן מאוד לחקר גיל המעבר (מנפאוזה) ועוד פחות לשלב טרום גיל המעבר (פרימנפאוזה), אך ישנה התעוררות בהיבט הזה והיום מגייס המדע, יותר ויותר משאבים להבין ולתמוך בנשים בעוברן את גיל הפוריות.

אישה, בת 44, הגיעה לקליניקה, עם דימום שלא במועד, דימום בין ווסתי שנמשך כחודש.

היא נבדקה אצל רופאת הנשים שאמרה שאין שום דבר והכל נראה בסדר. לא נאמרה לה אף מילה על הגיל ועל תהליך השינוי שהיא עוברת. הגניקולוגית שללה מיומה או פוליפ ואמרה שהכל תקין. לכאורה מעודד, אך גם חסר את ההכוונה שהיתה יכולה להיות במעמד כזה. היא הגיעה אליי מבולבלת ומבוהלת ממה שקורה בגופה. אני רק רוצה שזה יפסיק, הגוף שלי התחרפן ואני לא יודעת מה קורה פה. היא אמרה.

את מבינה שזה תקין? שאלתי. שזה חלק מתסמינים של טרום גיל מעבר?

טרום מה? את רצינית? אבל אני צעירה, המחזור עד עכשיו היה לגמרי תקין, לא יכול להיות שבבת אחת הגעתי למצב כזה. אני לא מבינה את זה.

המחזור החודשי לא מפסיק יום אחד, זה תהליך הדרגתי. רוב הסיכויים שכשהדימום יפסיק, המחזורים יחזרו אפילו לסדרם. אך זהו שלב התחלתי של גיל המעבר, גם אם הוא יגיע רק בעוד כמה שנים טובות, אלו הן קריאות ראשונות שמכינות אותך, מסמנות לך את הדרך.

לא פשוט לעכל.. שההורמונים- מה שהגדיר אותך כל כך, המחזור שמלווה אותך כל השנים, הגל החודשי שאותו את מכירה, פתאום משתנה..?

לא, ממש לא פשוט. היא אמרה.

אני רוצה שנעזור לגוף להפסיק את הדימום כרגע, אמרתי. כי זה כמובן מחליש אותך, אבל אני רוצה שנעשה את זה עם הקשבה ועם הבנה שזוהי חלק מהדרך.

נפגשנו מספר פעמים, על הדרך עלו עוד תסמינים שנראו פתאום קשורים אף הם לתהליך השינוי, כמו קשיי שינה, תכיפות בשתן, עייפות, תחושה של לחץ ורצון לשינוי.

הדבר הראשון היה כמו שאמרתי, להפסיק את הדימום, אך בבדיקה שעשיתי, נראה היה שהגוף חלש, לכן התמקדתי בחיזוק, בחימום ובצמחים תומכים.

הדימום הפסיק כבר לאחר יומיים. במפגשים הבאים התמקדנו בחיזוק הגוף, בהרגעת מערכת העצבים ובאמפטיה כלפי השינוי והתחושות שעלו. נתנו מקום לעצב שעלה, לתחושה של בהילות מצד אחד, להספיק לפני שהחיים יעברו, יחד עם רצון לנוח, לשחרר, לזרום, להקשיב.

דיברנו על התשה ועל קורטיזול, עוד שחקן חשוב בשלב שבין 40-50 .

כתוצאה משינוי הורמונאלי, בשילוב לחצי חיים, קיימת נטייה בגילאים אלו ( ובכלל במעברים גדולים), להגיע למצב של שחיקת בלוטת האדרנל.  שחיקה/פעילות יתר, מתבטאת בעייפות לא מוסברת, חולשה וירידה כללית במוטיבציה. שחיקה של בלוטת האדרנל יכולה מצד שני להתבטא בעוררות גבוהה, קשיי שינה, אי שקט, חרדה, עצבנות ותנודות מצב רוח.

הפחתה בשחרור הורמון האדרנלין-הגברת פעילות המערכת הפרא סימפטטית והורדת פעילות סימפטטית-

וויסות והרגעת מערכת העצבים ובנוסף רגיעה, מנוחה, שינה טובה והרפייה מסייעים בשיקום פעילות הבלוטה ולתחושה של כוחות מחודשים. דיקור, מגע וצמחים יכולים לעזור משמעותית ובנוסף מודעות לכך - יכולה להביא לפתרונות מתאימים ויצירתיים כל אחת על פי דרכה.

תכלס

גם הרפואה (המערבית והמשלימה) וגם השיח החברתי, מתחילים עכשיו את שלב הכרה, השיח, החקר וההבנה כלפי עשור זה של נשים. התעוררות זו נובעת גם משינויים שמביאה איתה עליית תוחלת החיים.

חשוב להעלות את המודעות ואת ההכרה כי זהו שלב חשוב ועדין בדרכה של אישה,  ובכך לתרום למעבר תומך, היביא נשים להנות מכל היופי וההזדמנויות החדשות הנפתחות בשלב הזה.

טרום גיל המעבר בונה ומהווה את האדמה והשלד של שינוי משמעותי והתעוררות רוחנית המעלה אותנו שלב באמהות, בזוגיות, בחידוד ודיוק התעסוקה שלה, בנקודת המבט ובדיבור הפנימי.

קצת טיפים-

לקיחת צמחים

בשלב טרום גיל המעבר רצוי לקחת צמחים על פי אבחנה אישית, אך מומלץ וניתן לקחת צמחים פיטואסטרוגנים ( אסטרוגן צמחי מוחלש) כמו קוהוש שחור, שיח אברהם, שמן נר הלילה, אנג'ליקה סינית.

מדיטציה-זה לא רק ל"רוחנים". עצימת עיניים לכשעצמה עוזרת לעבד, לעכל, לארגן את המחשבות ולהאט אותן. יש סוגים שונים של מדיטציות ודמיון מודרך שניתן לעשות. בעיניי, הכי חשובה היא ההתמדה. 20 דקות בבוקר, 20 דקות בערב מדי יום, יכולים לעשות שינוי משמעותי מאוד בדרך החשיבה ולפתוח הרבה מקום ליצירתיות והתחדשות.

עיכול- להוריד את העומס על מערכת העיכול, לבחור מתי איך וכמה לאכול בצורה קשובה יותר. הפחתת העומס על מערכת העיכול עוזרת לנו גם "לעכל" טוב יותר את החיים ואת השינויים ועוזרת לפעילות פרא סימפטטית (רגיעה).

באהבה, 

מיכל גז- מתמחה בגניקולוגיה סינית בשילוב תקשורת מקרבת.